Bridges

Το BRIDGES στοχεύει να αφήσει μια παρακαταθήκη βιώσιμης σταδιοδρομίας. Να καλλιεργήσει στους μαθητές δεξιότητες ζωής και καριέρας που δεν εξαντλούνται στη λογική του «ταιριάσματος» επαγγέλματος-περιβάλλοντος, αλλά εμπεριέχουν δημιουργικότητα, επιχειρηματικότητα και κοινωνική υπευθυνότητα.

Χτίζοντας γέφυρες για τη σταδιοδρομία: συμμετοχή στο έργο BRIDGES

Η επαγγελματική μου διαδρομή ως Σύμβουλος Σταδιοδρομίας με έχει διδάξει πως κάθε νέο παιδί, ανεξάρτητα από τον τόπο όπου μεγαλώνει, δικαιούται πρόσβαση σε ποιοτική καθοδήγηση, πληροφόρηση και ενδυνάμωση. Αυτός είναι ο λόγος που η συμμετοχή μου στο νέο έργο BRIDGES (Building Relationships, Inspiring Development, Guiding Empowerment and Sustainability) του Εργαστηρίου Συμβουλευτικής Επιστήμης και Επαγγελματικής Σταδιοδρομίας του ΕΚΠΑ αποτελεί για μένα όχι μόνο επαγγελματική επιτυχία αλλά και βαθιά προσωπική δέσμευση.

Η χρηματοδότηση του BRIDGES από το Erasmus+ 2025 μας δίνει τη δυνατότητα να δουλέψουμε με μαθητές και μαθήτριες από απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας, της Ιταλίας και της Ισπανίας. Σε συνεργασία με σχολεία της Ιθάκης, της Σικελίας και της Ανδαλουσίας, φιλοδοξούμε να δημιουργήσουμε «γέφυρες» βιώσιμης επαγγελματικής ανάπτυξης, ώστε η γεωγραφική θέση να πάψει να λειτουργεί ως εμπόδιο και να μετατραπεί σε εφαλτήριο δυνατοτήτων.

Γιατί είναι σημαντικό το BRIDGES;

Η βιβλιογραφία επισημαίνει, αλλά και η εμπειρία επιβεβαιώνει ότι οι νέοι που ζουν σε απομακρυσμένες περιοχές συχνά συνδέουν τα όνειρα σταδιοδρομίας τους με την πιθανότητα μετακίνησης σε ένα μεγάλο αστικό κέντρο (Alexander & Fuqua, 2024). Αυτό γεννά διλήμματα: να φύγουν για περισσότερες ευκαιρίες ή να μείνουν στον τόπο τους, αποδεχόμενοι περιορισμένες επιλογές. Εδώ ακριβώς εστιάζει το BRIDGES: στην ανάδειξη των τοπικών ιδιαιτεροτήτων ως πλεονεκτημάτων και στην ενδυνάμωση των μαθητών να οραματιστούν μια «καλή ζωή» που δεν ταυτίζεται κατ’ ανάγκη με την αστικοποίηση.

Το έργο έχει σαφείς στόχους:

  1. Να ενισχύσει την ικανότητα σχολείων και οργανισμών να προσφέρουν συμπεριληπτικές δραστηριότητες που εξοπλίζουν τους νέους με εργαλεία για βιώσιμες επαγγελματικές επιλογές.
  2. Να αυξήσει την ευαισθητοποίηση γύρω από την έννοια της βιώσιμης σταδιοδρομίας, μειώνοντας την υπερβολική εξάρτηση από επαγγέλματα περιορισμένου ορίζοντα – κυρίως τουριστικού τύπου.
  3. Να ενισχύσει τις ψηφιακές δεξιότητες των εκπαιδευτικών και να τους παρέχει καινοτόμες πρακτικές καθοδήγησης, με έμφαση την ενίσχυση της κριτικής σκέψης των νέων.
  4. Να προάγει τη διεθνή συνεργασία, την ανταλλαγή καλών πρακτικών και την εφαρμογή καινοτομιών σε χώρες με συναφές προφίλ και προκλήσεις (Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία).

Αντίστοιχα, τα παραδοτέα του έργου είναι εξίσου σημαντικά:

  • Ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού και μεθοδολογιών για εκπαιδευτικούς.
  • Δημιουργία μιας Ψηφιακής Πλατφόρμας Καθοδήγησης Σταδιοδρομίας, ειδικά σχεδιασμένης για τις ανάγκες απομονωμένων κοινοτήτων.
  • Οργάνωση δια ζώσης επισκέψεων και πρακτικών δράσεων που θα φέρουν πιο κοντά μαθητές, εκπαιδευτικούς και κοινότητες γύρω από το θέμα της βιώσιμης σταδιοδρομίας.
  • Υλοποίηση εργαστηρίων για μαθητές, όπου θα διερευνούνται επαγγελματικές προοπτικές πέρα από τις παραδοσιακές βιομηχανίες.

Με όλα αυτά, το BRIDGES δεν περιορίζεται σε μια εφήμερη παρέμβαση∙ δημιουργεί υποδομές, πόρους και μεθοδολογίες που θα παραμείνουν χρήσιμες και μετά τη λήξη του έργου. Έτσι, η σημασία του δεν είναι μόνο παιδαγωγική αλλά και στρατηγική: διαμορφώνει ένα βιώσιμο οικοσύστημα επαγγελματικού προσανατολισμού σε τοπικό και διεθνές επίπεδο.

Η εμπειρία από τις δράσεις του Εργαστηρίου

Το Εργαστήριο Συμβουλευτικής Επιστήμης και Επαγγελματικής Σταδιοδρομίας του ΕΚΠΑ έχει ήδη αποδείξει έμπρακτα την αξία της εξωστρέφειας. Μέσα από εκπαιδευτικές παρεμβάσεις σε σχολεία της Ιθάκης, της Κάσου, της Αμοργού και πολλών άλλων νησιών, η εκάστοτε ομάδα παρέμβασης έχει βιώσει τη δύναμη που αποκτά ένας έφηβος όταν ανακαλύπτει τις δυνάμεις του, ενημερώνεται για επαγγελματικές διαδρομές και ενθαρρύνεται να σχεδιάσει το μέλλον του με ελπίδα.

(*) Τα ποιοτικά και ποσοτικά ευρήματα των παρεμβάσεων είναι ενθαρρυντικά: υψηλά ποσοστά ικανοποίησης, αύξηση της αυτογνωσίας και της εμπιστοσύνης, ενίσχυση του στοχοθετικού προσανατολισμού. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν μαθητές: «Ξεκαθάρισα περισσότερο τις επιλογές μου και νιώθω πιο προσανατολισμένη» ή «Προβληματίστηκα, αλλά νιώθω πιο αισιόδοξος για το μέλλον». Αυτές οι φωνές είναι που μας κινητοποιούν να συνεχίσουμε.

(*) Katerina, Argyropoulou & Vrettou, Anastasia & Karavia, Aspasia & Μπέλκη, Πηνελόπη & Χαϊδεμενάκη, Ολυμπία. (2025). Αντιμετωπίζοντας τη γεωγραφική θέση ως ευκαιρία για νέους ορίζοντες στη σταδιοδρομία. Στο ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ, ΤΕΥΧΟΣ 193-194, σελ. 19-27.

Η προσωπική μου διάσταση

Για μένα, ως Ειρήνη Ανδριώτη, η συμμετοχή στο BRIDGES δεν είναι απλώς ένα ακόμα επαγγελματικό έργο. Είναι μια φυσική συνέχεια της πορείας μου, καθώς τα τελευταία χρόνια είχα την ευκαιρία να υλοποιήσω πλήθος παρεμβάσεων σε νησιά, σε επαρχιακές περιοχές αλλά και σε πλαίσια με ιδιαίτερες κοινωνικές προκλήσεις. Εργάστηκα με πρόσφυγες, μετανάστες, νεαρούς παραβάτες και αποφυλακισμένους∙ ομάδες που συχνά στερούνται πρόσβασης σε καθοδήγηση, υποστήριξη και προοπτική.

Μέσα από αυτές τις εμπειρίες, έχω κατανοήσει πόσο κρίσιμο είναι να αναγνωρίζεται κάθε νέος ως μοναδική προσωπικότητα με δικές του ανάγκες και δυνατότητες. Έχω δει πώς η συμβουλευτική μπορεί να λειτουργήσει ως «γέφυρα» που ενώνει τον άνθρωπο με τις ευκαιρίες, αλλά και με την ελπίδα. Αυτό ακριβώς θέλω να φέρω και στο BRIDGES: την πεποίθηση ότι ακόμη και στις πιο απαιτητικές συνθήκες, υπάρχει πάντα χώρος για ανάπτυξη, δημιουργικότητα και όνειρα.

Το όραμά μας

Το BRIDGES στοχεύει να αφήσει μια παρακαταθήκη βιώσιμης σταδιοδρομίας. Να καλλιεργήσει στους μαθητές δεξιότητες ζωής και καριέρας που δεν εξαντλούνται στη λογική του «ταιριάσματος» επαγγέλματος-περιβάλλοντος, αλλά εμπεριέχουν δημιουργικότητα, επιχειρηματικότητα και κοινωνική υπευθυνότητα. Να ενδυναμώσει εκπαιδευτικούς και γονείς ώστε να γίνουν ενεργοί συμμέτοχοι στη διαδικασία καθοδήγησης. Και, πάνω απ’ όλα, να προσφέρει στους νέους την αυτοπεποίθηση ότι μπορούν να σχεδιάσουν το μέλλον τους χωρίς να χρειάζεται να απαρνηθούν τον τόπο τους.

Κλείνοντας

Η συμμετοχή μου στο BRIDGES είναι για μένα μια πρόσκληση και μια πρόκληση: να συμβάλω σε ένα έργο που ενώνει την επιστημονική γνώση με την κοινωνική προσφορά, την έρευνα με την πράξη, το τοπικό με το ευρωπαϊκό.

Πιστεύω ακράδαντα ότι κάθε μαθητής και μαθήτρια έχει δικαίωμα να ακούσει τα λόγια: «Έχεις επιλογές. Έχεις δύναμη. Έχεις μέλλον». Και αυτό ακριβώς είναι το μήνυμα που θέλουμε να μεταδώσουμε με το BRIDGES.

Ειρήνη Ανδριώτη
Σύμβουλος Σταδιοδρομίας – Μέλος της επιστημονικής ομάδας του έργου BRIDGES

Κοινοποίησε:

Ενημερωτικό δελτίο

Εισάγετε τη διεύθυνση email σας παρακάτω και εγγραφείτε στο ενημερωτικό μας δελτίο