Αναρωτηθήκατε ποτέ για τον τρόπο που τα παιδιά σας διαμορφώνουν την επαγγελματική τους ταυτότητα; πρόκειται για μια κοινωνική αλυσιδωτή αντίδραση… Ραγδαίες αλλαγές έλαβαν χώρα σε κάθε εποχή, από την παραδοσιακή κοινωνία έως τη σημερινή εποχή της πληροφορίας και της τρέχουσας οικονομικο-πολιτικής κρίσης. Αυτές όπως είναι κοινωνιολογικά αναμενόμενο επέβαλαν προσαρμογές στο ρόλο της οικογένειας. Έτσι, από την παραδοσιακή «πυρηνική» όπου οι γονείς και κυρίως ο πατέρας έχει την ευθύνη φροντίδας και κοινωνικοποίησης των παιδιών – κάτι που παλιότερα ήταν υπόθεση της ευρύτερης οικογένειας, παππούδες, γιαγιάδες, θείοι που συνοικούσαν ή γειτνίαζαν με την οικογένεια – παρατηρούμε όλο και συχνότερα την εμφάνιση μονογονεϊκών οικογενειών. Επίσης, σύγχρονες μορφές οικογένειας είναι οι «ανασυγκροτημένες» οικογένειες που προκύπτουν από τη συνένωση δύο οικογενειών μετά από διαζύγιο ή χηρεία και οι «χωλές» οικογένειες οι οποίες είναι συζυγικές οικογένειες που έχουν διασπαστεί. Ο λόγος δεν είναι ότι οι σύζυγοι δεν επιθυμούν να ζουν μαζί αλλά γιατί μη οικογενειακοί λόγοι, συνήθως κοινωνικοοικονομικοί, τους οδήγησαν σ’ αυτό. Μέσα σε αυτή την πραγματικότητα αναπτύσσονται οι Έφηβοι και διαμορφώνουν την επαγγελματική τους ταυτότητα . Πώς λοιπόν αυτή διαχρονικά επηρεάζεται;
Συχνά, στις ομάδες Γονέων που υλοποιώ με ρωτούν: «Γιατί είναι σήμερα τόσο δύσκολα τα πράγματα; Γιατί το παιδί μου είναι τόσο αντιδραστικό; Γιατί δεν με σέβεται όπως εγώ σεβόμουν τους γονείς μου;» ή «Το παιδί μου δεν έχει στόχους, πότε επιτέλους θα ωριμάσει; Εγώ στην ηλικία του ήξερα ακριβώς τι θέλω να κάνω…», “Πώς θα βρει την επαγγελματική του ταυτότητα;”. Αυτά τα ερωτήματα δεν μπορούν να απαντηθούν αν δεν λάβουμε υπ’ όψιν μας το ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο λειτουργεί η οικογένεια. Επίσης, την ιστορική πραγματικότητα μέσα στην οποία η οικογένεια ως θεσμός και ο γονεϊκός ρόλος διαμορφώθηκαν και εξελίχθησαν.
Συχνά, στις ομάδες Γονέων που υλοποιώ με ρωτούν: «Γιατί είναι σήμερα τόσο δύσκολα τα πράγματα; Γιατί το παιδί μου είναι τόσο αντιδραστικό; Γιατί δεν με σέβεται όπως εγώ σεβόμουν τους γονείς μου;» ή «Το παιδί μου δεν έχει στόχους, πότε επιτέλους θα ωριμάσει; Εγώ στην ηλικία του ήξερα ακριβώς τι θέλω να κάνω…», “Πώς θα βρει την επαγγελματική του ταυτότητα;”. Αυτά τα ερωτήματα δεν μπορούν να απαντηθούν αν δεν λάβουμε υπ’ όψιν μας το ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο λειτουργεί η οικογένεια. Επίσης, την ιστορική πραγματικότητα μέσα στην οποία η οικογένεια ως θεσμός και ο γονεϊκός ρόλος διαμορφώθηκαν και εξελίχθησαν.
Κατά τη μακρά περίοδο της αγροτικής οικονομίας
Απαντώνται μικρές κλειστές κοινότητες με κοινό στόχο την επιβίωση και κύριο χαρακτηριστικό τη διαμόρφωση μεταξύ των ατόμων συνεργατικών σχέσεων, κοινών και διαχρονικών αξιών, σαφών και ξεκάθαρων ρόλων μεταξύ των μελών κάθε οικογένειας. Η κοινωνικοποίηση του παιδιού είναι υπόθεση ολόκληρης της κοινότητας. Το παιδί σταδιακά αναλαμβάνει εργασίες και συνεισφέρει στον αγώνα επιβίωσης, μαθαίνει μέσα από τις πράξεις του, νοιώθει ασφάλεια, αλλά έχει περιορισμένες επιλογές. Ο/Η Νέος/Νέα δεν χρειάζεται ν΄ αναζητήσει την επαγγελματική του ταυτότητα ή να κατακτήσει τη θέση του/της στον κόσμο. Όλα είναι ορισμένα από το περιβάλλον που γεννήθηκε και μεγάλωσε.
Κατά τη βιομηχανική επανάσταση
Με κύριο χαρακτηριστικό την αστυφιλία και τη μετανάστευση, η κοινότητα κατακερματίζεται και οι άνθρωποι λειτουργούν με ατομικά κίνητρα. Η πυρηνική οικογένεια απομονώνεται και το κάθε μέλος της απασχολείται σε ξεχωριστή εργασία αποκτώντας έτσι προσωπική & οικονομική ανεξαρτησία. Επιδιώκεται η κοινωνική άνοδος των μελών, καθώς μέσα από την προσαρμογή των παιδιών στις καινούριες συνθήκες της κοινωνίας, προωθείται η οικογένεια ως σύνολο. Για την επίτευξη των επιδιώξεων αυτών παρατηρείται μία υπερβολική προσήλωση στην προσπάθεια για τη μόρφωση των παιδιών, μία διάχυτη αγωνία και πίεση για την επίδοση τους στο σχολείο, καθώς η επιτυχία των παιδιών και βέβαια η επαγγελματική ταυτότητα είναι στενά συνυφασμένη με την προώθηση και την ψυχολογική ανάταση των ίδιων των γονιών.
Και φτάνουμε στη σημερινή, μεταμοντέρνα εποχή
Όπου η οικονομία στηρίζεται αποκλειστικά στην πληροφορία. Ο κόσμος δε χαρακτηρίζεται από σταθερότητα αλλά από αλλαγές. Ούτε οι ρόλοι είναι πλέον δεδομένοι, ούτε οι αξίες. Ο στόχος της κοινωνίας έχει μεταβληθεί κι οι άνθρωποι εκτός από επιβίωση αναζητούν και το ευ ζην. Η οικογένεια πρέπει να κοινωνικοποιήσει τα παιδιά της σε μια κοινωνία γεμάτη αντιφάσεις. Ο σύγχρονος γονιός μπορεί σε πολύ λίγες περιπτώσεις να συμβουλέψει. Μπορεί μόνο μέσα από τον τρόπο ζωής του να είναι θετικό πρότυπο για τα παιδιά του. Αυτό προϋποθέτει ότι ο ίδιος έχει τις απαραίτητες προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες, όπως: αναγνώριση και διαχείριση συναισθημάτων, επικοινωνία, ενεργητική ακρόαση, επίλυση συγκρούσεων, διαχείριση κρίσεων και προβλημάτων. Αν ο ίδιος ο Γονέας θέτει σε συνεχή αμφισβήτηση/αναζήτηση την επαγγελματική του ταυτότητα πώς το παιδί του θα βρει τη δική του;
Μελετήστε εσάς και την οικογένεια και βοηθήστε τα παιδιά σας!
…και μην ξεχνάτε
Στο video “Σε ποια ηλικία επιλέγω Επάγγελμα;” θα γνωρίσεις την Ειρήνη Ανδριώτη και θα ακούσεις για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης που αποτελεί το κλειδί για τις συνεχείς επιλογές/αποφάσεις που θα κληθεί να λάβει ο/η κάθε Νέος/Νέα στη ζωή τους.
Είναι εύκολο, ακολουθείστε το ένστικτο σας και θα είμαι στο πλευρό σας.
Καλή επιτυχία!
Καλή επιτυχία!